مطالعه شایستگی‌های مربیگری ورزش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

4 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: درمحیطورزش،مربیچهرۀاصلیومرکزیمحسوبمی­شودومسئولیتفراهم­آوردنفرصت­هایی برایافزایشتوانایی­هاومهارت­هایورزشکاراندرزمینه­هایگوناگونفنی،بدنیواخلاقیرا بر عهده دارد. با این وجود، اجماع روشنی در مورد ماهیت و مضامین مربیگری تاکنون به وجود نیامده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مضامین مربیگری ورزش بود.
روش­شناسی: مشارکت­کنندگان، بیست نفرازمربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند به صورت هدفمند برایمصاحبه­هایعمیق انتخابشدند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: سه مضمون فراگیر درون­فردی، بین­فردی و محیطی، 12 مضمون سازمان­دهنده و 41 مضمون پایه مشخص شد. مضامین درون­فردی شامل دانش مربیگری (تئوریک، عملی، انتقال دانش)، ویژگی­ها (شخصی، روانی، اجتماعی)، فلسفه (عشق به کار، تفکر هنرمندانه، باورها و ارزش­های مرکزی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، کارآموزی، داشتن روحیۀ پژوهشگری) بود. مضامین بین­فردی شامل روابط اجتماعی (با ورزشکاران، همکاران، رسانه­ها، ذی­نفعان)، مهارت­های مربیگری (فنی-آموزشی، انسانی-ارتباطاتی، ادراکی-رهبری، سیاسی)، مدیریت (برنامه­ریزی، به­کارگیری، سازماندهی، هدایت، ارزیابی) و رفتار مربیگری (هدایتی-اجتماعی، حمایتی-فرهنگی، رفتارهای ویژه) بود. مضامین محیطی شامل موقعیت تمرین (آموزش تکنیک، تاکتیک، افزایش آمادگی جسمانی)، ایفای نقش (معلمی، تخصص­گرایی، الگو)، شرایط محیطی (شاگردان، هدف ورزش، محیط ورزش) و موقعیت مسابقه (آمادگی لجستیک برای مسابقه، راهبرد، تاکتیک، نتیجه­گرایی) بود.
نتیجه ­گیری: علاوه بر مضامینی که به فرد مربی مرتبط است، آنها نقش­ها، وظایف و فعالیت­های متعدد و متفاوتی دارند پس نیاز دارند همانند یک رهبر ارکستر، از دانش و هنر خود برای بسترسازی مولفه­های مورد نیاز برای هر موقعیت خاص استفاده نماید.

کلیدواژه‌ها


  1. Abraham, A. Collins, D. Martindale, R. (2006). The coaching schematic: Validation through expert coach consensus, Journal of Sports Sciences. 24 (6): 549-564.
  2. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Qualitative Research. 1 (3): 385-387.
  3. Babazadeh Pahlavanlou, AK. Aslankhani, MA. Safania, AM. Droudian, AA. Goudarzi, M. (Autumn 2019). Developing a framework for developing behavioral characteristics for coaching levels. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 6(23), 135-146. (Persian) 
  4. Becker, A. (2009). It’s not what they do, it’s how they do it: Athlete experiences of great coaching. International Journal of Sports Science & Coaching. 4(1):93-119. 
  5. Bennie, A. O'Connor, A. (2011). An effective coaching model: The perceptions and strategies of professional team sport coaches and players in Australia. International Journal of Sport and Health Science. 9: 98-104.
  6. Cassidy, T. Jones, RL. Potrac, P. (2009). Understanding Sports Coaching: The Social, Cultural and Pedagogical Foundations of Coaching Practice (2nd edn). London: Routledge. 183-187.
  7. Cooper, D. Allen, JB. (2017). The coaching process of the expert coach: a coach led approach. Sports Coaching Review. 17: 1-29.
  8. Cote, J. Gilbert, W. (2009). An Integrative Definition of Coaching Effectiveness and Expertise. International Journal of Sports Sciences Coach. 4(3), 307-323.
  9. Crisfield, P. (2007). UKCC Level 4/5 report for sports coach UK, Apollinaire Consultancy Associates Ltd. 13-16.
  10. Cushion, C. J., & Jones, R. L. (2006). Power, discourse, and symbolic violence in professional youth soccer: The case of Albion Football Club. Sociology of Sport Journal, 23, 142–161.
  11. Dave, A. Farin, EN. Farin, AN. (2017). Emotional Intelligence and Coaching Behavior of Sport Coaches in the State Universities and Colleges in Region III, Philippines. International Journal of Sports Science. 7(3): 105-110.
  12. Docheff, DM. Gerdes, D. (2015). The HEART of Coaching. Strategies. 28:2, 28-32.
  13. Esmaeli, M. Talebpor, M. (2007). Review Periorities and eevaluation of coaching aspects in universities team sports. 16: 92-106. (Persian)
  14. Ghahfarokhi Dehghan, A. (2011). Evaluating the performance of national team coaches' volleyball using 360-degree feedback. Thesis Master of Physical Education and Sport Sciences. University of Tehran. (Persian)
  15. Gilbert, W. Trudel, P. (2004). Role of the Coach: How Model Youth Team Sport Coaches Frame their Roles. The Sport Psychologist. 18: 21-43.
  16. Hall, ET. (2015). The coaching process in international rugby union: an ethnographic case study. Thesis of Ph.D. University of Edinburgh. 58-61.
  17. Hamidi, M. Memari, Z. (2014). Determining the explanatory model of Iranian elite sport coach selection criteria. Sport Management Studies. 6(24), 31-58. (Persian)
  18. Hodgson, L. Butt, J. Mayrand, I. (2017).  Exploring the psychological attributes underpinning elite sports coaching, International Journal of Sports Science and Coaching. 12 (4): 439-451.
  19. Jowett, S. Shanmugam, V. (2016). Relational coaching in sport: Its psychological underpinnings and practical effectiveness. In R. Schinke, K.R.McGannon, B. Smith, Routledge International Handbook of Sport Psychology. Routledge. 133. 134.
  20. Kazemipour, A. Mehdipour. A. Azmash, T. (2015). Designing and establishing selection ceritries coach of national football. Studies of Sport Management. 37: 51-72. (Persian)
  21. Kelly, S. Thelwell, RC. Barker, JB. Harwood, CG. (2018). Psychological Support for Sport Coaches: An Exploration of Practitioner Psychologist Perspectives. Journal of Sports Sciences. 36(16): 1852-1859.
  22. Khalife, SN. Honari, H. Ghorbani, MH. (2018). Factor analasis of career competencies national and international teakwondow coaches. New Trends in Sport Management. 6 (21): 69-79. (Persian)
  23. Khosravizade, E. Haghdadi, A. (2010). Review of coaching activities and relation to personal charastristics of jounior coaches in Arak. Sort management. 4: 135-153. (Persian)
  24. Kiosoglous, CM. (2013). Sports coaching through the ages with an empirical study of predictors of rowing coaching effectiveness (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses.146-152.
  25. Kohandel, M. Amirtash, AM. Mozaffari, A. (2001). A Detemination and priorities ceriterias selection of national coach in team sports. Olympic. 2001. 21 (1): 17-28. (Persian)
  26.  Jowett, S. Shanmugam, V. (2016). Relational Coaching in Sport: Its psychological underpinnings and practical effectiveness. In R. Schinke, K.R.McGannon, B. Smith, Routledge International Handbook of Sport Psychology. Routledge. 173-176.
  27. Lyle, J. Cushion, CJ. (2010). Sports coaching: professionalisation and practice. Edinburgh, Scotland: Churchill Livingstone. 55-63.
  28. Moen, F. Giske, R. Hoigaard, R. (2015). Coaches‟ Perceptions of how Coaching Behavior affects Athletes: An Analysis of their Position on Basic Assumptions in the Coaching Role, International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 11 (1): 180-199.  
  29. Mohamadi, Z. Meshkati, Z. Jianpour, M. (2018). Identification coaches Charastristics from athlete experiences in volleyball team. Sport Psychology, 1:37-56. (Persian)
  30.  Martenez, R. (2012). Successful Coaching (Fourth edn.), Wahingeon: Human Kinethics. 245-250.
  31. Monazami, AH. Soukhte Zari, S. Hadadi, F. Rostami Nejad, M. Goudarzi, M. Ashrafi Hafez, A. (2013). The codification of criteria for selecting national volleyball coaches. Applied Research of Sport Management and Biology. 2(6), 109-18. (Persian)
  32. Montazeri, A. Talebpour, M. Feizi, S. (2017). Construction and Validation of Sport Coaches Competencies Questionnaire. Sport Management Studies. 9 (41): 147-170. (Persian)
  33. Norman, L. (2015). The Coaching Needs of High Performance Female Athletes Within the Coach-Athlete Dyad. International Sport Coaching Journal. 2: 15-28.
  34. Papailiou, D. Strigas, E. Travlos, AK. Kipreos, G.(2015). The influence of the social context and the coaching environment on the coaching process and performance evaluation. Scholars Journal of Arts, Humanities and Social Sciences. 3(6A): 1115-1119.
  35. Rynne, SB. Mallett, CJ. Rabjohns, MWO. (2017). High performance coaching: demands and development. In Richard Thelwell, Chris Harwood, & I. Greenlees (Eds.), The Psychology of Sports Coaching: Research and Practice. Abingdon, Oxon, United Kingdom: Routledge. 114-126.
  36. Sahebkaran, MA. Ramezaninejad, R. Shavandi, N. Sadeghi, M. Reyhani, M. (2016). Reseaech of Physiology and Management in Sport. 8(1); 89-104. (Persian)
  37. Santos, S. Jones, R. L. Mesquita, I. (2013). Do coaches orchestrate? The working practices of elite Portuguese coaches. Research Quarterly for Exercise and Sport. 84: 1–10.
  38.  Szabo, AS. (2014). What is the meaning of sport coaching (Expectations, possibilities, realities)? Port Spanish. 9 (2), 39-44.
  39. Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Kentucky: Routledge Press. 218.