راهنمای نویسندگان

مراحل ارسال مقاله:

پس از ورود به سامانه ، روی گزینه صفحه شخصی کلیک کرده و گزینه ارسال مقاله جدید را انتخاب کنید.

یک فرم دوازده مرحله ای در اختیار شما قرار می گیرد.این فرم به شما کمک میکند تمامی فرآیندهای استاندارد ارائه مقاله از انتخاب نوع مقاله (پژوهشی،مروری و غیره)تا ارسال فایل های مربوطه انجام دهید.

 

 

صفحه اختصاصی نویسنده از سه بخش تشکیل شده است:

- ارسال مقالات جدید

- مقالات نیازمند باز نگری

- مقالاتی که وضعیت آنها مشخص شده است.

 

در صورت انتخاب گزینه ارسال مقاله جدید،فرم ارسال مقاله باید به دقت تکمیل شود.

- عنوان،چکیده و کلید واژگان اصلی را وارد کنید.

درصورتی که نویسنده یا نویسندگان دیگری در تهیه و تدوین مقاله مشارکت داشته اند،نام،عنوان و نشانی ایمیل  آنها را به دقت وارد کنید.سامانه در راستای اطلاع رسانی،به آن ها نیز ایمیل ارسال می کند.

- موضوع مقاله را انتخاب کرده و چنانچه موضوع و حوزه کار تخصصی شما در فهرست موضوعات نیست به مدیر سامانه پیشنهاد دهید.

-توضیحات تکمیلی را وارد کرده و در نهایت فایل اصل مقاله را به همراه سایر مستندات در سامانه بارگذاری کنید.

- توجه داشته باشید که نویسنده ممکن است فایل اشتباهی را در سامانه بارگذاری کند.بنابراین،ابتدا از محل ذخیره ویرایش نهایی فایل اصلی مقاله اطمینان حاصل کنید.

- توجه داشته باشید به هنگام ثبت مقالات، از دگمهbackمرورگر استفاده نکنید.با استفاده از منوها و گزینه های مربوطه،بخش مورد نظر را تکمیل کرده و دگمه بعدی را در پایین صفحه انتخاب کنید.

اضافه کردن سایر نویسندگان:

در مواردی که چند نویسنده با همکاری علمی،مقاله ای را ارائه می دهند، اطلاعات سایر نویسندگان را با استفاده از این فرم وارد سامانه کنید.

-در صورتی که افراد دیگری در تهیه و تدوین مقاله مشارکت دارند،نام و مشخصات آن ها را به دقت در فرم مربوطه وارد کنید.

- چنانچه یکی از آن ها به عننوان نویسنده مسئول مکاتبات است،مشخص کنید.

-ترتیب قرار گرفتن نام نویسندگان را با استفاده از گزینه مربوط در سمت چپ پایین فرم تعیین کنید.

مقاله مورد نظر،دو یاچند نویسنده داشته باشد،

- در مرحله ارائه اطلاعات مربوط به نویسنده،اگر باید نویسنده عهده دار مقاله را مشخص کنید. در غیر این صورت ارسال کننده مقاله به عنوان نویسنده عهده دار مقاله محسوب می شود.

 

بارگذاری فایل مقاله:

پس از انتخاب فایل اصلی مقاله ،دگمه ارسال فایل را انتخاب کنید .درصورت نیاز،توضیحات لازم در رابطه با محتوای فایل ها ارائه دهید.با انتخاب گزینه"بعدی" چکیده و مشخصات مقاله شما نمایش داده می شود.با انتخاب گزینه ارسال مقاله،فرآیند ارسال مقاله به پایان می رسد ایمیل تاییدیه دریافت اصل مقاله نیز به نشانی ایمیل شما ارسال می شود.ضمیمه کردن فایل ها به سادگی ارسال فایل از طریق پست الکترونیک است

اگر مقاله شما حاوی تصویر یا نمودار است، از شما خواسته خواهد شد که تصاویر را دریک فایل جدا ذخیره کرده  وارسال کنید در نهایت ، می توانید با مشخص کردن نو فایل ارسالی(اعم از مشخصات،اصل مقاله، یا تصاویر )نسبت به ارسال مقاله اقدام کنید توجه داشته باشید که فقط ارسال اصل مقاله الزامی است.فایل های ارسالی در این بخش باید درقالب یکی از پردازشگرهای متن(مایکروسافت آفیس،لاتکست،اوپن آفیس،پی دی اف و غیره )باشد.

سردبیر یا مدیر سامانه ،نو مقالات دریافتی را مشخص می کنند.

- قبل از ارسال نهایی امکان حذف فایل وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

کاربران فصلنامه،اعم از نویسندگان،ویراستاران،ارزیاب ها، و حتی مدیران باید با نام کابری و کلمه عبور اختصاصی خودشان وارد سامانه شوند تا بتوانند نقش خود را در سامانه ایفا کنند.

برای عضویت،از منوی ورود به سامانه،فرم ثبت نام را طبق توضیحات ذیل تکمیل نمایید.

 

 

توضیحات فرم ثبت نام:

- فرم ثبت نام را به دقت تکمیل نمایید.

- ابتدا مشخص کنید به چه عنوان در سامانه ثبت نام می کنید.عنوان خود را مشخص کنید.مکاتبات با همین عنوان با شما انجام می گیرد.

- نام،نام خانوادگی،سطح تحصیلات،رتبه علمی و رشته تخصصی را به دقت وارد کنید.این اطلاعات به سردبیری نشریه کمک می کند تا در موارد مورد نیاز تصمیم درست در رابطه با ارزیابی و داوری را مبتنی بر اطلاعات موجود اتخاذ کند.

- معادل انگلیسی مشخصات فردی خود را به دقت وارد کنید.

- شماره تلفن،شماره تلفن همراه نیز از موارد ضروری است.با توجه به اینکه در برخی موارد نیاز به اطلاع رسانی فوری وجود دارد و سردبیری نشریه در یک بازه زمانی مشخص،باید با افرادی که مقالاتی را ارائه داده یا اصلاحاتی را انجام داده اند،تماس حاصل نماید،بنابراین شماره قابل دسترس را اعلام فرمایید.

- درصورتی که صفحه اختصاصی دارید با استفاده از دگمه های ctrl+v     و ctrl+c    نشانی دقیق را ذخیره کرده و در محل مورد نظر وارد کنید.

-تصویر مناسبی از خود را در سامانه بارگذاری کنید.

-شهر محل سکونت یا کار،نشانی پستی به همراه کدپستی و همچنین سازمان محل تحصیل یا خدمت را به همراه پست سازمانی یا نو اشتغال به کار مثلا دانشجوی رشته روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس یا عضو هیات علمی دانشگاه.....را ثبت کنید.

- برای تکمیل ثبت نام نشانی پست الکتریکی،و نام کاربری راهم به دقت وارد کنید.نشانی ایمیل شما می تواند به عموان نام کاربری محسوب شود.توصیه می شود از نشانی پست الکترونیکی خود برای تکمیل فرآیند ثبت نام استفاده کنید.با ایین حال،این امکان وجود دارد تا از نام کاربری دلخواه استفاده کنید.چنانچه این نام قبلا در سامانه ثبت نشده باشد،امکان استفاده از آن را دارید.

-از ایمیل صحیح استفاده کنید.در مواردی که که رمز عبور را فراموش کنید،این امکان وجود دارد تا با ورود نشانی ایمیل صحیح ،رمز عبور مجددا ایجاد شده و به نشانی ایمیل شما ارسال گردد.

- درصورتی که مایل به همکاریدر زمینه داوری مقالات هستید،یا علاقمند به دریافت فهرست مقالات جدید هستید، گزینه مربوط را انتخاب کنید.

- در صورتی که توضیح خاصی یروری به نظر می رسد،در بخش توضیحات وارد کنید.

-برای ثبت اطلاعات ،شناسه امنیتی را وارد کرده و گزینه ذخیره را انتخاب کنید.

- تکمیل مواردی که با ستاره مشخص شده است ،اجباری است.

- فقط یک بار در سامانه ثبت نام کنید.

- درصورتی که رمز عبور را  فراموش کردید،از گزینه ارسال مجدد رمز عبور استفاده کنید.

- در صورتی که در سامانه ثبت نام کرده اید لیکن،نام کاربری یا نشانی ایمیل را نمی دانید با مدیر داخلی یا کارشناس نشریه تماس حاصل کنید.

-ارزیاب،ویراستار،صفحه آرا،ناشر،دبیر تخصصی و سردبیر باید در سامانه ثبت نام کنند تا امکان ایفای نقش خود را در سامانه داشته باشند.

- این سامانه دو نشانی پست الکترونیک مجزا را  از شما می خواهد. در درج نشانی پست الکترونیک اصلی،نهایت دقت را مبذول داریر، چون سمانه اطلاعات و اخبار مربوط به نشریه را به این نشانی ارسال می کند.درج نشانی دوم هم برای امنیت بیشتر توصیه می شود.

-بسته به خدمات اینترنتی که از آن استفاده می کنید و سرور های سایت ،ممکن است حداکثر تا چند دقیقه در ارسال رمز عبور تاخیر شود.در صورتی که نامه را دریافت نکردید،به خصوص اگر از خدمات پست الکترونیک یاهو استفاده می کنید،سری به پوشه هرزنامه ها بزنید.برخی از ایمیل های ارسالی از طرف سامانه به ویژه مواردی که با دامنهir ارسال شده است،ممکن است در این پوشه باشد.

 

 

 

اصول نگارش و ارسال مقاله برای نشریه علمی و تخصصی" پژوهش در آموزش علوم ورزشی":

خواهشمند است شیوه‌نامۀ زیر را مطالعه و بر اساس آن اقدام به ارسال مقاله کنید. لازم به توضیح است که مقالات دریافتی از طریق سایت در مرحلۀ اول و پیش از ارسال به داوری از  نظر رعایت شیوه‌نامۀ زیر بررسی خواهد شد و در صورت عدم رعایت آن، مقاله برای داوری ارسال نخواهد شد.

راهنمای نگارش مقاله

 مجله علمی-  -------- ارزیابی، داوری و انتشار را به مقالاتی اختصاص خواهد داد که از قرابت موضوعی و مفهومی بیشتری با حوزۀ تخصصی مزبور برخوردار باشند.

حیطه های پذیرش مقاله:

-            نظام های تعلیم و تربیت در ورزش

-            آموزش و یادگیری تربیت بدنی و علوم ورزشی

-            مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی، تکنولوژی و کیفیت خدمات آموزشی در تربیت بدنی و علوم ورزشی

-                  چالش ها وفرصت های ورزش آموزشگاهها

-                نظام های تعلیم وتربیت معلم تربیت بدنی

-            آینده پژوهی و مطالعات راهبردی در تربیت بدنی وعلوم ورزشی

 

-            تربیت بدنی درحوزه علوم زیستی

-            مطالعات مبانی اسلامی در تربیت بدنی وعلوم ورزشی

-            فلسفه و تاریخ تربیت بدنی و علوم ورزشی

-            جامعه شناسی و روانشناسی تعلیم و تربیت در حوزه ورزش

-            مدیریت دانش و سرمایه های اجتماعی در ورزش

-            مطالعات فرهنگی در محیط­های ورزشی

-            سواد حرکتی و ورزشی

-            مطالعات حقوق و  اخلاق در ورزش

-            سبک زندگی و غنی سازی اوقات فراغت جامعه از طریق ورزش

-            ورزش همگانی و ترویج آن در جامعه

 اصول کلی

 - مقالۀ ارسالی باید اصیل ‌باشد.

- مقاله‌های ترجمه شده، تحلیلی، موردی و تک بررسی، برای چاپ در این مجله اولویت ندارند.

مقالۀ مروری از اشخاص مجرب، که حداقل 20 مقاله در موضوعات مرتبط در نشریات داخلی یا خارجی چاپ کرده باشند، پذیرفته می‌شود و باید شامل عنوان، چکیدۀ فارسی و انگلیسی، کلیات و تاریخچه‌ای در مورد موضوع، هدف از انجام پژوهش، مطالب علمی و مطالعات انجام شده دربارۀ موضوع، تجزیه و تحلیل و بحث در رابطه با پژوهش‌های ارائه شده و نتیجه‌گیری باشد. نتیجه‌ گیری باید شامل جمع ‌بندی و نتیجۀ کلی باشد. همچنین پیشنهادهای سازنده برای آینده بیان شود. علاوه بر آن، پژوهش باید دربردارندۀ گزارش موارد نادر و جالب، شرح حال مربوط به مراجع، بحث دربارۀ گزارش تهیه شده، بدون نیاز به مروری بر مقالات و کارهای انجام شدۀ قبلی، نکات مهم و مورد توجه و بیان آموخته‌های قبلی پژوهشگر به تناسب موضوع باشد.

- نویسندگان مقالات موظف به رعایت استانداردهای علمی و اخلاقی در نگارش مقالات خود می باشند.

 شیوه ‌نامۀ ارسال مقالات

مقالات باید از طریق سامانه  www..................... به صورتی که شرح داده شده است، ارسال شود.

تمامی مقالاتی که به صورت الکترونیکی در سامانه نشریات  ثبت گردند در ابتدا توسط سردبیر نشریه بررسی و در صورت دارا بودن ملاک های لازم برای انجام بررسی های تخصصی بیشتر وارد فرایند داوری می شوند. این مقالات، بدون نام نویسندگان توسط حداقل 2 داور که از سوی سردبیر و هیات تحریریه انتخاب می‌شوند ارزیابی خواهند شد و نویسنده مسئول از پذیرش، رد یا نیاز به اعمال اصلاحات درخواستی از سوی داوران در اسرع وقت مطلع خواهد شد. چنانچه مقاله کاملاً مطابق موارد ذکرشده در این راهنما بوده و پذیرش کامل داوران را نیز اخذ نماید، در نوبت چاپ قرار خواهد گرفت. استفاده از مندرجات مجله با ذکر کامل مأخذ آزاد است.

نحوه تنظیم مقالات

مطالب مقاله به صورت یک ستونی با رعایت حاشیه لازم (حداقل 2 سانتی‌متر از هر طرف) با قلم B-Nazanin12  برای متون فارسی و قلم Times New Roman 13 برای متون انگلیسی تایپ شوند.

-  تعداد صفحات مقاله نباید از 15 صفحه (تمامی بخش ها شامل صفحه اول، چکیده، متن اصلی، فهرست منابع و جداول) تجاوز کند.

-   مقاله باید ضمن رعایت قواعد دستوری، به فارسی سلیس و روان نوشته شده باشد و تا حد امکان از کاربرد اصطلاحات بیگانه که معادل مناسب فارسی دارند، پرهیز گردد. در صورتی که واژه جایگزین فارسی مصطلح یا مناسب نباشد، می‌توان با حروف فارسی از آوانویسی استفاده و اصل واژه انگلیسی در زیرنویس نگاشته شود. همچنین مولف باید معادل انگلیسی نام های خارجی و اصطلاحات مورد استفاده را در پایین صفحه زیر نویس نماید. شماره زیرنویس ها در هر صفحه از شماره یک شروع شود. واژه ها و یا عباراتی که بصورت علائم اختصاری بکار برده می شوند نیز در اولین استفاده، نام کامل آنها ذکر گردد. البته در خصوص واژه‌های اختصاری و مخفف و نمادها لازم به ذکر است که فقط موارد استاندارد آنها قابل استفاده می‌باشد و به هیچ وجه در عنوان و چکیده‌ها نباید مورد استفاده قرار گیرند. تمامی متن اصلی مقاله می بایست دارای شماره صفحه (در پایین و مرکز صفحه) باشد.

 فایل مشخصات نویسندگان: 

شامل عنوان مقاله (عنوان مقاله، با در نظر گرفتن فواصل بین کلمات، نباید از 60 حرف تجاوز کند)، نام و نام‌خانوادگی نویسندگان همراه با درجه علمی و محل اشتغال آنها به دو زبان فارسی و انگلیسی، و در صورت وجود مؤسسه ناظر، حامیان مالی و محل انجام پژوهش باشد. هنگامی که مولف محل کار یا وابستگی ندارد، باید رتبه تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل خود را در زیر نام و نام خانوادگی خود بنویسد. نشانی، تلفن و پست الکترونیک نویسنده مسئول (همراه با ذکر نام نویسنده مسئول) به صورت مشخص باید ذکر گردد. تمامی مکاتبات نشریه تنها با نویسنده مسئول انجام خواهد شد.

صفحه اول فایل اصلی: 

عنوان فارسی مقاله، چکیده فارسی و کلید واژگان به ترتیب ذکر می گردند. چکیده مقاله در یک پاراگراف، حداکثر 250 کلمه و در متن آن هدف، روش‌ها، یافته‌ها و نتیجه‌گیری ذکر شده باشد (نیازی نیست تا در متن چکیده این چهار بخش تفکیک شده و عنوان هر بخش ذکر گردد). در متن چکیده از فعل های معلوم استفاده شود. برای توصیف آنچه انجام شده از فعل گذشته و برای نتیجه‏ گیری از فعل زمان حال استفاده گردد. از ذکر مقدار سطح معنی داری، آر  و منابع استفاده‌شده برای آزمون یا پرسش‌نامه و استفاده از کلمات، حروف و علائم اختصاری انگلیسی در چکیده کوتاه اجتناب شود. کلید واژگان نیز بین 3-5 کلمه بوده و با کاما از یکدیگر جدا شوند.

   صفحه دوم: 

شامل عنوان انگلیسی مقاله، چکیده انگلیسی و کلید واژگان مرتبط می باشد. شایسته است چکیده انگلیسی و کلید واژگان  دقیقا با چکیده و کلید واژگان فارسی مطابقت نماید.

   اصل مقاله:

- متن اصلی مقاله :
به ترتیب شامل 6 بخش مقدمه، روش شناسی، نتایج، بحث و نتیجه گیری، تشکر و قدردانی و منابع می باشد. کلیه بخش های فوق به صورت مجزا و با همین عناوین باید بیان شوند. در مقابل این عناوین از قرار دادن علامت " : " پرهیز گردد.
 - مقدمه:
 مقدمه باید توضیح دهد که مساله چیست؟ چگونه با کارهای قبلی مرتبط است و چه تفاوتی با آنها دارد؟ این بخش در دو تا سه صفحه به گزارش بیان مسئله با مروری بر مطالعات گذشته، چالش های موجود در این مسئله، ضرورت، کاربرد نتایج و اهداف تحقیق می پردازد. در نوشتن مقدمه از نوشتن مطالب عمومی، غیر ضروری و غیر مفید خودداری کنید. همچنین مقدمه نباید به گونه‏ ای نوشته شود که فقط برای افراد حرفه‏ای قابل استفاده باشد.
-  روش شناسی

روش شناسی به ‌نحوی باید نوشته شود که هر خواننده‌ای بتواند با آن، تجربه نویسنده مقاله را تکرار کند. در این بخش جزییات روش تحقیق و علت انتخاب آن، مدت زمان اجرای طرح و پی‌گیری، زمان و مکان اجرای تحقیق، نمونه‌های مورد آزمون و ملاک انتخاب آنها، روش نمونه‌گیری و منطق تعداد نمونه، نحوه جمع‌آوری اطلاعات، رعایت موازین اخلاق در پژوهش، ابزارهای اندازه‌گیری (روایی و پایایی وسایل و ابزارها در خارج و داخل کشور) آزمون‌های آماری مورد استفاده می بایست گزارش شود.


- نتایج

  • نتایج شامل شرح کامل یافته‌های پژوهش می باشد. نتایج تحقیق با توجه به اصول علمی به صورت کاملا شفاف و روشن می بایست ارائه گردند. ارائه نتایج دقیق شامل گزارش عدد با درصد، گزارش میانگین با حدود اطمینان، ذکر دقیق مقادیر آماره آزمون ها بالاخص مقدار دقیق سطح معناداری به عنوان مثال)=P  12/0( در آزمون های آمار استنباطی ضروری می باشد.
  • مولفین لازم است تنها به گزارش مهم ترین یـافته‌های به دست آمده اکتفا کنند. همچنین استـفاده منـاسب از جدول و نمودارهای فارسی با حداقل تعداد ممکن به صورت سیاه و سفید و دو بعدی موجب سهولت مطالعه مقاله خواهد شد.
  • کلیه شکلها، نمودارها و تصاویر با واژه "شکل" نام گذاری شده و عنوان شکلدر زیر آن درج شود.
  • عناوین جداول نیز در بالای آنها قرار داده می شود. برای درج عنوان هر شکل یا جدول پس از کلمه شکل یا جدول و شماره آن، خط تیره و سپس عنوان ذکر گردد.
  • عکسها باید به وضوح و کیفیت بالا تهیه شوند و نویسندگان محترم می بایست از قرار دادن تصویر شکل ها خود داری نموده و تنها از فایل های اصلی برگرفته از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنند.
  • بهتر است برای متمایز کردن ستون نمودارها به جای استفاده از رنگ های مختلف از هاشور به شیوه های مختلف استفاده کرد. با توجه به محدودیت صفحات مجله، بدیهی است از تکرار مطالبی که در متن آورده شده‌اند در جداول و بالعکس اجتناب نمود.
  • نکته مهم دیگر این که جداول و نمودارهای مورد نیاز می بایست مطابق ضوابط و الگوهای ای. پی. ای ارائه گردند. استفاده از جدول وقتی مجاز است که نتوان اطلاعات به دست آمده (نتیجه) را به راحتی در متن آورد. عنوان جدول باید گویا باشد به نحوی که نیاز نباشد به متن مراجعه شود.  اعداد جدول حتی الامکان بدون اعشار و در صورت لزوم تا دو رقم اعشار داشته باشد.
  • اختصارات و علائم متن جدول را می توان با زیر نویس روشن کرد. در جدول فقط از خطوط افقی (ترجیحا" سه خط) آن هم برای مشخص کردن تیتر و انتهای جدول استفاده شود. اعداد و ارقام و مطالب جدول نباید در متن مقاله تکرار شده باشد. ابعاد جداول باید طوری تنظیم شوند که در یک صفحه مجله (طولی یا عرضی) جا بگیرد.

- بحث و نتیجه گیری

شرح نکات مهم یافته ها، آثار و اهمیت و محدودیت آن‌ها، مقایسۀ نتایج تحقیق با یافته های حاصل از مطالعات دیگر، توجیه و تفسیر موارد مشترک و مورد اختلاف، بیان کاربرد احتمالی یافته ها، و در نهایت نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات حاصل از یافته های پژوهش از موارد مورد بحث در این بخش مقاله است. در این بخش از تکرار بخش یافته ها خودداری گردد و نباید نتایج جدید که در قسمت یافته ها به آن اشاره نشده است، عرضه شود. از اظهار نظر درمواردی که یافته های مطالعه آن را مطرح نمی کنند نیز باید خودداری شود.

 - نحوۀنگارش منابع مورد استفاده:

  • منابعی که در متن استفاده می‌شوند باید مطابق با دستورالعمل«ای.پی.ای» به صورت زیر معرفی شوند:
  • تعداد منابع بیش از 40 شماره نباشد.
  •  در انتهای مقاله، منابع به ترتیب حروف الفبا، آورده شوند.
  • منابع فارسی نیز باید به زبان انگلیسی نوشته و در داخل پرانتز واژه  (Persian) آورده شود.

 مثال منبع نویسی:

Ramezanzade. H, Arabnarmi. B. (2016 Spring & Summer). Prediction Stages of Exercise Behavior Change Based of Decisional Balanceand Self-efficacy. Research on Educational Sport. 4(10): 97-114. (Persian)

Stuart, D. Thelwall, M. & Harries, G. (2007). UK Academic Web Links and Collaboration: An Exploratory Study. Journal of Information Science. 23 (2): 231- 46.

 

مثال ارجاع دهی داخل متن:

وب‌سایت یک منبع اطلاعاتی منتخب در عصر دیجیتال است. این احتمال که توقع کاربران برای دسترسی آسان به اطلاعات مفید از طریق وب‌سایت برآورده شود و تأثیر قابل‌توجهی بر روی رفتار اطلاعاتی مشتریان بگذارد، بسیار زیاد است(صراطیشیرازی و گل‌تاجی،2008، 12). 

تنوع و گوناگونی افرادی که اسناد و مدارک وب و پیوندها را ایجاد می‌کنند، کیفیت و اعتبار این روش را تحت تأثیر قرار می‌دهد (بجونبرن و اینگورسن، 2001، 12)

 شیوه ‌نامه نوشتن متن مقاله و ارجاع منابع داخل متن

مقاله نباید اشکالات نگارشی و ادبی داشته باشد. نکات زیر برخی از مهم­ ترین موارد نگارشی است که باید رعایت شود:  

  • رعایت نیم­فاصله­­ها در کلماتی با دو جزء، مانند: می‌توان، می­‌شود، پژوهش‌ها و . . .؛ گذاشتن علامت « ء» در کلماتی مانند تأییدی، تأثیر و . . . ؛ جدا نویسی کلماتی مانند: عامل ­­های، پرسش‌نامه، به‌دست­آمده و . . .؛ گذاشتن تنوین در کلماتی مانند: مثلاً، اصلاً و . . .؛ به‌کار‌بردن « همزه » به جای « ی» در کلماتی مانند دامنه حرکتی، نمره آزمون و . . ..
  •  پس از ویرگول یک فاصله بگذارید و سپس کلمه بعدی را بنویسید. پیش از ویرگول نباید فاصله وجود داشته باشد. مانند: پژوهشگران، گزارش دادند . . .
  • پس از نقطه یک فاصله بگذارید و سپس کلمه بعدی را بنویسید.
  •  داخل متن فارسی، کلمه­های انگلیسی نباید  بیایند. به­جای آنها، معادل فارسی آنها را در متن بنویسید، حتی علائم اختصاری‌ای مانند «اس.پی.اس.اس»، و سپس در اولین ارجاع زیرنویس کنید.
  •   فونت زیرنویس ­ها باید Times New Roman 10 باشد و پس از شماره، نقطه و یک فاصله گذاشته شود و سپس نام خاص انگلیسی یا توضیحات مربوط نوشته شود. نوشته­ها و اعداد باید در یک امتداد باشند. برای این کار، اگر دو بار ساب اسکریپت را کلیک کنید، هر دو در یک امتداد قرار خواهند گرفت.
  •  نباید نام کوچک نویسنده در داخل متن یا زیر نویس نوشته شود و تنها نام خانوادگی  باید ذکر شود.
  •  در داخل متن، هر جا که نیاز به استفاده از کمانک (پرانتز) باشد، باید بین حرف آخر کلمه قبل از کمانک و کمانک اول و پس از کمانک دوم و کلمه بعد یک فاصله باشد. مثلاً: بررسی اشمیت (2004) نشان داد . . .
  •  در منبع‌نویسی داخل متن نیازی نیست به ازای نام هر نویسنده شماره پانویس بدهید. تمام آنها را پشت سر هم بنویسید و بین آنها علامت "،" بیاورید و پیش از کلمه آخر «و» بگذارید. پس از آخرین نام، شماره پانویس بگذارید. در پانویس نیز تمام اسامی را پشت سر هم بنویسید. مانند: وینبرگ و گولد

 

 

 

 نکات اداری و تعهدی

- مقاله پس از طی فرآیند داوری، برای اعلام نظر نهایی به هیئت تحریریه نشریه ارسال می شود و ایشان در پذیرش، رد یا ویرایش مقاله آزادند.

- مقالات منتشر شده نباید پیش از این در هیچ نشریۀ داخلی و خارجی‌ای چاپ شده باشند. در صورت مشاهده این موضوع، مقاله از فرآیند داوری این نشریه حذف خواهد شد و ضمن انعکاس عدم تعهد نویسنده به سایر نشریات علمی کشور، مدیریت نشریه مقالات دیگر آن نویسنده را بررسی نخواهد کرد.

- ارائه‌دهندۀ مقاله متعهد است تا زمانی که جواب نهایی (پذیرش یا رد) مقاله خود را دریافت نکرده باشد، مقاله خود را به نشریه­ های داخلی و خارجی دیگری ارسال نکند.

- در صورتی که نویسنده مسئول، تغییرات درخواست شده از سوی داوران و کارشناسان مجله را ظرف مدت 30 روز انجام و از طریق سامانه ارسال نکند، مقاله از فرآیند بررسی و داوری حذف می‌شود.

-   لازم به ذکر است در صورت پذیرش مقاله به شرط انجام اصلاحات محقق می بایست توضیحات لازم در خصوص کلیه سوالات را در قالب یک نامه در ابتدای مقاله ارائه نموده و اصلاحات انجام گرفته را نیز با رنگی متمایز ( برای هر داور با یک رنگ مشخص) مشخص نماید. بهتر است این اعمال در نسخه ای از مقاله انجام شود که داور توضیحات را در آن ارائه نموده و این توضیحات حذف نشوند تا داور با یک نظر بتواند تغییرات لازم را بررسی نماید.

- مسوولیت محتوای علمی مقاله، با نویسنده یا نویسندگان آن است.

 - استفاده از مندرجات نشریه با ذکر کامل مآخذ آزاد است.

- از به ­کار بردن نام و نام خانوادگی کامل یا مخفف در فایل های ارسالی خودداری شود. ذکر کلمه با نام و بی نام برای عنوان فایل مقاله کافی خواهد بود.

- پس از صدور نامه پذیرش، امکان هیچگونه تغییری در نام و ترتیب نویسندگان مقالات وجود ندارد.

 - نامه های پذیرش این نشریه با امضای معاونت محترم پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صادر می گردد.

- دارا بودن تاییدیه از دارالترجمه معتبر برای چکیده انگلیسی مقاله موجب تسریع روند صدور گواهی پذیرش مقاله خواهد شد.

در پایان، از نویسندۀ محترم درخواست می‌شود که ضمن مطالعۀ مندرجات این راهنما و مشاهدۀ نمونه مقالات چاپ شده در جدیدترین شمارۀ نشریه، مقالۀ خود را تنظیم و از طریق سامانه به نشریه ارسال کند.